• 1400/10/01 - 13:55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گزارش تحلیل وضعیت سودآوری صنعت کارگزاری در شش‌ماهه ابتدایی سال 1400

در تجزیه و تحلیل عملکرد مالی 6 ماهه ابتدای سال 1400 مشخص گردید، حداقل 29% از سود خالص صنعت، ناشی از سود سرمایه‌گذاری‌ها بوده و همچنین بیش از 74% از سود خالص منهای سود سرمایه‌گذاری‌های کارگزاران صرف حمایت از بازار شده و به حساب صندوق توسعه واریز گردیده است...

000720_News_Gozaresh_Slide

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گزارش تجزیه و تحلیل وضعیت سودآوری صنعت کارگزاری در شش‌ماهه ابتدایی سال 1400 را منتشر نمود.
به گزارش روابط‌عمومی کانون کارگزاران، در تحلیل مذکور، گزارش مقایسه‌ای تعداد دفاتر و تالارها در صنعت کارگزاری از سال 1396 تا سال 1399، گزارش مقایسه‌ای تعداد پرسنل فعال در صنعت کارگزاری از سال 1396تا سال 1399، گزارش مقایسه‌ای نوع سهامداری شرکت‌های کارگزاری منتشر شده است. 

همچنین هدی توانائی، مدیر واحد امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضا کانون کارگزاران در خصوص تجزیه و تحلیل وضعیت مالی صنعت کارگزاری اظهار داشت: این گزارش شامل اطلاعات مالی ۶۷ درصد کارگزاران است. در این گزارش اطلاعات مالی شرکت‌های کارگزاری که 85 درصد از سهم معاملات اوراق بهادار را در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند، آورده شده است. در نتیجه می‌توان بیان نمود این گزارش بر اساس اطلاعات شرکت‌های کارگزاری با سهم معاملات بیشتر برآورد شده و اثر مالی شرکت‌های فعال‌تر منعکس شده است و در نتیجه این گزارش قابلیت تعمیم به کل صنعت را دارد و با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌هایی با عملکرد ضعیف‌تر، می‌توان گفت این گزارش بر اساس اطلاعات خوش‌بینانه تهیه شده است.

وی افزود: حداقل ۱۱ درصد شرکت‌های کارگزاری در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ زیان‌ده بوده‌اند؛ طبق این تحلیل یا مطابق گزارش‌های ۶ ماهه منتهی به 1400/06/31 زیان‌ده بوده‌اند یا سود 12 ماهه منتهی به 1400/06/31 کمتر از سود شش ماهه منتهی به 1399/12/30 بوده که بیانگر زیان‌ده بودن این شرکت‌ها در نیمسال اول سال 1400 است. براساس اطلاعات دریافتی در این دوره همچنین بیش از ۵۹ درصد از شرکت‌های کارگزاری، سود خالص کمتر از ۲۰۰ میلیارد ریال شناسایی کرده‌اند. 

طبق این گزارش 29 درصد سود خالص صنعت حاصل سود سرمایه‌گذاری‌ها است که ماهیتاً تکرار نشونده تلقی می‌شوند، همچنین 46 درصد از شرکت‌های فعال در صنعت بیش از 40 درصد از سود خالصشان را از سود این سرمایه‌گذاری‌ها کسب نموده‌اند.

توانائی در ادامه بیان داشت: ۷۴ درصد از سود خالص منهای سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها که همان سود خالص مرتبط با عملیات اصلی شرکت‌های کارگزاری است؛ در صندوق توسعه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شده است که از منظر دیگر صرف حمایت از بازار سرمایه شده و این یک سرمایه‌گذاری اجباری است و شرکت کارگزاری را با مشکل نقدینگی مواجه نموده است. 


بررسی‌های دقیق‌تر بیانگر آن بود که حدود 61 درصد از کارگزاران فعال در این صنعت، بیش از ۱۰۰ درصد سود خالص خود را در صندوق توسعه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 


مدیر امور اعضا کانون کارگزاران ادامه داد: علاوه بر این، طبق گزارش بدست آمده کارگزاران 59 درصد سود خالص خود را بر روی دارایی‌های نامشهود از جمله نرم‌افزارها، تجهیزات و زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری نموده‌اند. با این نوع سرمایه‌گذاری اجباری در صندوق توسعه بازار، جریانات نقدی عملیاتی کارگزاران منفی شده است و قدرت سرمایه گذاری کارگزاران در فعالیت‌های توسعه‌ای مانند زیرساخت‌های IT و توسعه نرم افزارها کاهش می‌یابد.  

گزارش تجزیه و تحلیل وضعیت سودآوری صنعت کارگزاری در شش‌ماهه ابتدایی سال 1400

 

انتهای پیام/ 

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 373
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم