معرفی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

درباره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

در اجرای بند 5 ماده 1 وماده 53 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384، و پس از تصویب "دستورالعمل تشکیل و ثبت کانون‌های فعال در بازار اوراق بهادار" توسط هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، "اساسنامه کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار" که توسط کمیته منتخب کارگزاران و پس از انجام نظرسنجی از کلیه کارگزاران تدوین و به سازمان بورس پیشنهاد گردید، در تاریخ 1385/12/20 به عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیرانتفاعی به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. و هیأت مؤسس کانون در فروردین ماه 1386 انتخاب شده تا نسبت به تأسیس و ثبت این کانون اقدام کنند. در تاریخ 1386/01/26 اولین اعضا که شامل شرکت‌های کارگزاری فعال آن زمان در بازار سرمایه بودند به عضویت کانون درآمده و سرانجام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار پس از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در اردیبهشت ماه، مهر ماه 1386 نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردید و فعالیت خود را به عنوان یک تشکل خود انتظام مطابق بند 5 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار برای حسن انجام وظایفی که به موجب قانون بازار اوراق بهادار بر عهده دارد و همچنین برای تنظیم فعالیت‌های حرفه‌ای خود و انتظام‌ بخشیدن به روابط بین اعضا به طور رسمی آغاز کرد.

لزوم تشکیل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و عضویت در آن

بر اساس ماده 33 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 1384، شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی به هر شکل و تحت هر عنوان منوط به عضویت در این کانون و رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی آن است. بنابراین انجام فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌­گری و بازارگردانی در کلیه بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس بدون عضویت در کانون کارگزاران غیر‌قانونی قلمداد می­‌گردد.

موضوع فعالیت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

پیشنهاد مقررات پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آن‌ها؛
نظارت بر عملکرد اعضاء کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب مقررات به منظور: (الف) اطلاع‌رسانی، (ب)حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات و (ج) حصول اطمینان از حفظ و تداوم شرایط پذیرش و کسب شرایط جدید در مهلت‌های زمانی تعیین شده؛
نظارت بر برنامه‌های تبلیغاتی اعضاء کانون به منظور جلوگیری یا پیشگیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده؛
وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای و انضباطی برای اعضاء کانون در چارچوب قوانین و مقررات؛
ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار معامله‌گران و بازارگردانان و سایر اشخاص ذیربط در اجرای ماده 36 قانون و در چارچوب مقررات؛
برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون؛
تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء در چارچوب مقررات در اجرای مفاد بند 5 ماده یک قانون؛
کمک به تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به اعضای کانون، و بازار اوراق بهادار؛
بررسی مستمر ظرفیت بازارخدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند و کمک به گسترش آن؛
پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ‌های خدمات اعضای کانون به سازمان؛
پیشنهاد به کارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار اوراق بهادار به منظور ایجاد تنوع در خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان؛
انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و کمک به این نوع فعالیت‌ها؛
برگزاری سمینارها، تشکیل کلاس‌های آموزشی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانه‌ها به منظور ایجاد شناخت از فعالیت‌های کانون و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار اوراق بهادار؛
برقراری نظام مناسب جهت اطلاع، درک و حل مشکلات حرفه‌ای اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و حمایت از اعتبار حرفه‌ای و استقلال آنان؛
ایجاد ارتباط و همکاری با ارکان و فعالان بازار اوراق بهادار؛
عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی و برقراری تماس و همکاری با سایر مجامع حرفه‌ای مشابه در کشورهای دیگر جهت استفاده از تجربیات، تبادل اطلاعات و تسهیل فعالیت اعضای کانون در خارج از کشور؛
سایر وظایفی که به موجب مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.

اهداف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران؛
ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه‌گذاران؛
تنظیم امور و اعتلای حرفه‌هایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند؛
بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء؛
تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء؛
اجرای وظایفی که به موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.