• 1401/11/18 - 13:45
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خبر داد:

هفتمین گواهینامه کاربردی کانون گامی برای رفع نیاز صنعت کارگزاری

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از تصویب هفتمین گواهینامه کاربردی این کانون «مدیر مالی شرکت‌های کارگزاری» با هدف رفع نیاز صنعت کارگزاری به مدیران مالی، خبر داد.

مسلم نیلچی

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران و به نقل از هفته نامه اطلاعات بورس، مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از تصویب هفتمین گواهینامه کاربردی این کانون با هدف رفع نیاز صنعت کارگزاری به مدیران مالی، خبر داد و گفت: همواره نیاز به مدیران مالی آشنا با بازار سرمایه در صنعت کارگزاری وجود داشته است؛ بر این اساس و با تشکیل کارگروهی از اواخر سال گذشته نسبت به طراحی دوره «مدیر مالی شرکت‌های کارگزاری» تلاش شده تا از این طریق مهارت‌های لازم مدیران مالی صنعت کارگزاری به‌روز و تکمیل شود. مسلم نیلچی با اشاره به مصوبه جدید هیأت مدیره کانون برای ارائه دوره آموزشی و گواهینامه کاربردی «مدیر مالی شرکت‌های کارگزاری» توضیح داد: در پیوست 7 ضوابط آموزشی دوره‌های حرفه‌ای و صدور گواهینامه‌های کاربردی کانون کارگزاران مصوبه سال 1391، تربیت مشاغل خاص و پرکاربرد صنعت کارگزاری در الویت قرار داده شده است. از این رو کانون، گواهینامه‌های کاربردی مختلفی چون پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار، پذیرش سفارش مشتریان کالا، معامله‌گر برخط گروهی و نظارت و کنترل داخلی کارگزاری‌ها را ارائه کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*در حال حاضر نیازمندی‌های صنعت کارگزاری را که نسبت به قبل با رشد چشمگیر مواجه بوده است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با رشد و توسعه صنعت که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم، نیاز به تربیت فرد متخصص در بعضی مشاغل موجود در صنعت ایجاد شد که در گام نخست، از انتهای سال 1399 با اضافه کردن سرفصل درسی سازوکار عملیاتی بورس انرژی به گواهینامه پذیرش سفارش مشتریان بورس کالا، عنوان این گواهینامه را به پذیرش سفارش مشتریان کالا و انرژی تغییر داده و در راستای کمک به صنعت در این حوزه کارشناس مرتبط با آن را آموزش داده‌ایم. با بررسی‌های انجام ‌شده، مشاغل حیاتی صنعت مورد بررسی قرار گرفته است و در همین راستا دو گواهینامه کاربردی «کارشناس مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری» و «مدیریت اطلاعات فناوری نهادهای مالی» نیز از ابتدای سال 1401 معرفی شده‌اند.

*چرا گواهینامه هفتم ویژه سمت شغلی مدیران مالی نهادهای مالی طراحی شده است؟

نیاز صنعت کارگزاری به مدیر مالی که این صنعت را بشناسد و راه و رسم فرآیند شرکت‌های کارگزاری را بداند وجود دارد، چون اغلب مدیران مالی که از خارج صنعت وارد این حرفه می‌شدند با رویه‌ها و دستورالعمل‌های بورسی آشنا نبودند، از طرفی فرآیند آموزشی حین خدمت برای آنها نیز بسیار زمان‌بر بود، بنابراین این دوره با هدف تربیت اشخاصی که سابقه مدیر مالی یا کارشناس حسابداری دارند، طراحی و استاندارد‌سازی شده است.

*هدف از برگزاری این دوره و ارائه این گواهینامه چیست؟

آموزش مهارت‌های تخصصی موردنیاز مدیران مالی و با این هدف که دانش مدیران فعال در صنعت را ارتقاء داده و به‌روز کنیم و حسابدارانی که از فرآیندهای صنعت کارگزاری و قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های آن اطلاع کافی ندارند را به مدیران مالی بالقوه در نهاد مالی تبدیل کنیم.

*درمورد طراحی هفتمین گواهینامه کانون توضیح دهید.

اواخر سال 1400، کارگروهی متشکل از متخصصان دانشگاهی و بازار سرمایه تشکیل شد. حسین احمدی، مهدی مقدسی و احسان زارع طلب عضو این کارگروه بودند که در مجموع 260 نفر ساعت زمان صرف جمع‌بندی این دوره شده است.

* یک مدیرمالی برای صنعت کارگزاری باید دارای چه مهارت‌های تکمیلی باشد؟

توانایی تهیه بودجه، طرح توجیهی افزایش سرمایه، محاسبه نسبت‌های کفایت سرمایه، اکسل، قوانین بازارسرمایه، آشنایی با بک آفیس شرکت‌های کارگزاری و ... برخی از این موارد هستند.

*این دوره شامل چه سرفصل‌هایی است؟

قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه، اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه­ای، قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، مروری بر قوانین و مقررات و دستورالعمل حاکم بر شرکت کارگزاری، استانداردهای حسابداری و تهیه صورت‌های مالی، مهارت‌های تکمیلی مدیر مالی و کارگاه کاربردی نرم‌افزار بک آفیس در شرکت‌های کارگزاری برخی از این موارد هستند. برگزاری دوره گواهینامه کاربردی «مدیر مالی شرکت‌های کارگزاری» به طور تلفیقی (تئوری و کارگاهی) است و با توجه به اینکه مخاطب مدیران و شاغلان هستند، برنامه‌ریزی کلاس‌ها برای روزهای پایانی هفته انجام می‌شود. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود کل دوره حدود 4 ماه یعنی به اندازه یک ترم تحصیلی دانشگاه زمان ببرد که به محض نهایی شدن، اطلاعیه ثبت‌نام در سایت کانون کارگزاران به آدرس www.seba.ir و همچنین سایت آموزش به آدرس www.Lms.seba.ir اطلاع‌رسانی می‌شود.

*برای حضور در این دوره چه پیش‌نیازهایی لازم است؟

اشخاصی می‌توانند در این دوره شرکت کنند که شرایط زیر را داشته باشند:

دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی رشته‌های حسابداری و مالی (تمامی گرایش‌ها) یا بالاتر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با بخش حسابداری، دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی رشته‌های حسابداری و مالی (تمامی گرایش‌ها) یا بالاتر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداقل دو سال سابقه کار مرتبط با بخش مالی شرکت‌های کارگزاری، دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی سایر رشته‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط با بخش مالی شرکت‌های کارگزاری. در نظر داشته باشید که دارندگان گواهینامه‌های اصول بازار سرمایه و معاملهگری بازار سرمایه از درس قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه معاف هستند. دارندگان گواهینامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار، پذیرش سفارش مشتریان کالا، انرژی و کارشناس مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز  از دروس قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه و اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌ای معاف می‌شوند. همچنین دارندگان گواهینامه کاربردی معامله‌گر برخط گروهی و مدیریت فناوری اطلاعات نهادهای مالی از درس اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌ای معاف هستند، دارندگان گواهینامه کاربردی نظارت و کنترل داخلی نیز از دروس قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه، اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌ای و قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی معاف هستند.

*و نکته آخر ....

این دوره مانند سایر گواهینامه‌های کاربردی کانون بر اساس آزمون، سنجش و ارزیابی می‌شود و بنابر معیارهای کانون با کسب حداقل50 درصد نمره در هر درس، گواهینامه کاربردی مذکور به دانش‌پذیر اعطا می‌شود. همچنین مدت اعتبار این گواهینامه سه سال است که پس از اتمام مهلت اعتبار، دارندگان آن باید با شرکت در دوره‌هایی که کانون برای تمدید در نظر می‌گیرد، گواهینامه خود را به‌روز کنند.

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 450

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید