• 1400/01/23 - 14:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

عظیم ثابت بیان کرد؛ پارامترهای بازار سرمایه حرفه‌ای

یک کارشناس بازار سرمایه، با بر شمردن پارامترهای بازار حرفه‌ای گفت: استقلال بازار سرمایه و اتخاذ تصمیمات درست در راستای مختصات بازار، مهمترین پارامتر برای حرفه‌ای شدن است...

   عظیم ثابت افزود:  بازار سرمایه در عین حال بازاری حساس است که هر گونه تصمیم نابجا یا خارج از چارچوب، منجر به ریزش خواهد شد.

   به گزارش کانون کارگزاران به نقل از عصر مالی، وی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که ضد منافع سرمایه‌گذاران در هر بخش اقتصادی باشد، تاثیر مستقیم بر روند بازار سرمایه دارد، بنابراین مسئولان باید به این بلوغ فکری رسیده باشند که التهاب فضا، روند رشد را کند می‌کند.

   ثابت با بیان اینکه تصمیمات یکباره و مستقل نبودن بازار سرمایه بلای جان این بازار شده است، اظهار داشت: در عین حال شرایط بورس هنوز نگران کننده نیست.

  این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: همه بازار سرمایه‌های دنیا شرایط متفاوتی اعم از رونق و رکود را تجربه می‌کنند که بازار سرمایه ایران هم از این موضوع مستثنی نیست، به گونه‌ای که در بررسی تاریخی بورس تهران شاهد آن بودیم که سابقه رکود ۶۸ ماه هم وجود داشته است.

  وی افزود: ما شرایطی را تجربه کرده ایم که بازار سهام بیش از ۳ سال در شرایط بسیار معمولی قرار داشت، پس اینکه هم‌اکنون بازار ۶ ماه را اصلاح داشته صرفا نمی‌توان شرایط ناگوار یا حال بد بورس دانست؛ این صحبت البته فرافکنی نیست و منظور این است که موضوع نگران کننده‌ای وجود ندارد تا سهامداران، شتاب زده و غیر اصولی در صف‌های فروش قرار بگیرند.

   مدیرعامل کارگزاری بانک سپه بیان کرد: هجوم غیر منتظره مردم به بورس و رفتار به دور از تحلیل، عواقب سنگینی در پی داشت که در حال حاضر با آن مواجه شدیم. 

  این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: چندین نکته باعث ابهام بازار سرمایه شده که باید مد نظر داشته باشیم، موضوعاتی مانند انتخابات که هنوز مشخص نیست چه افرادی برای این مسند کاندید می‌شوند و چه برنامه‌هایی برای بازار سرمایه و اقتصاد دارند، چرا که ضریب نفوذ بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته و هر فردی که انتخاب شود باید برنامه جدی برای توسعه این بازار در نظر بگیرد.

  ثابت گفت: پس از روی کار آمدن بایدن انتظارات تورمی کاهش یافته و برگشت به برجام از جمله مهمترین رویداد های بین المللی است که بازار هنوز نتوانسته تصمیم درستی برای واکنش به آن بگیرد، اما به طور کلی وضعیت اقتصاد جهانی رو به رشد است که انتظار می رود اقتصاد کشورمان نیز همسو با جریانات مثبت رویکرد بهتری در پیش بگیرد.

  مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در پایان با توصیه به سهامداران خاطر نشان کرد: بازار سرمایه بازاری برای حرفه ای ها یا افرادی با سطح آگاهی بالا است، بنابراین سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم موضوعی است که تازه واردان باید آن را در نظر بگیرند و افرادی که دانش بازار مالی ندارند بهتر است از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری به این بازار ورود پیدا کنند، چون سرمایه گذاری مستقل نیاز به زمان، انرژی و دانش دارد تا بازدهی مطلوبی داشته باشد.

  ثابت با اشاره به حرفه ای شدن بورس ایران گفت: استقلال بازار سرمایه و اتخاذ تصمیمات درست در راستای مختصات بازار مهمترین پارامتر برای حرفه‌ای شدن است، بازار سرمایه بازاری حساس است که هر گونه تصمیم نابجا یا خارج از چارچوب آن منجر به ریزش می شود. 

 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 316
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم