• 1399/12/11 - 13:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راضیه صباغیان تشریح کرد: جزییات بازنگری حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها

نهاد ناظر بازار سرمایه با هدف ایجاد نقدشوندگی بیشتر و رونق بازار سهام، همواره تلاش کرده تصمیماتی اتخاذ کند که بر روند بازار تاثیر مثبت داشته باشد و سرمایه­ گذاران اطمینان داشته باشند، سازمان همواره حافظ منافع آنها است...

  نهاد ناظر بازار سرمایه با هدف ایجاد نقدشوندگی بیشتر و رونق بازار سهام، همواره تلاش کرده تصمیماتی اتخاذ کند که بر روند بازار تاثیر مثبت داشته باشد و سرمایه­ گذاران اطمینان داشته باشند، سازمان همواره حافظ منافع آنها است.

  به گزارش کانون کارگزاران، راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه مدیریت عرضه و تقاضای سهام در بازار به واسطه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری از مهمترین مسایل امروز بازار سرمایه است، گفت: در جلساتی که با حضور ریاست و اعضای محترم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برگزار شد، دغدغه ای با موضوع بازنگری حد نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مطرح شد.

  وی افزود: بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بهبود فرآیند داد و ستد سهام و تسهیل تزریق بخشی از سپرده‌های بانکی به معاملات سهام مقرر کرد، سرمایه گذاری در سهام برای صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجدداً الزامی شود.

  مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه تصمیماتی از این دست در مقاطع زمانی مختلف و متناسب با مقتضیات بازار سرمایه همواره در دستور کار سازمان بورس قرار دارد، افزود: براساس مصوبه مورخ ۹۹.۱۲.۱۰ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام با درآمد ثابت، ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر۲۵ درصدی از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرار داد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه ­گذاری صندوق­ های سرمایه ­گذاری شدند.

  وی افزود: همچنین برای رعایت الزامات یادشده فرصت یکساله ای به مدیران صندوق ها اعطا شد اما با این حال صندوق ها موظف هستند به منظور رعایت حداقل نصاب مجاز سرمایه­ گذاری در سهام، نسبت به افزایش سرمایه ­گذاری حداقل ۳ درصد از کل دارایی ­های خود در سرفصل یاد شده تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ اقدام کنند.

  راضیه صباغیان ادامه داد: علاوه براین، حد نصاب حداکثر سرمایه­ گذاری صندوق های یاد شده در اوراق بهادار با در آمد ثابت منتشر شده توسط دولت (با تضمین سازمان برنامه و بودجه) به میزان ۳۰ درصد تعیین شد. بر این اساس سرمایه­ گذاری جدید  صندوق ها در اوراق مزبور باید به نحوی  باشد که حداکثر از ۳۰ درصد دارایی­ های صندوق تجاوز نکند و البته برای فروش اوراق خریداری شده قبلی توسط صندوق ها الزامی وجود ندارد.

  مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: رعایت الزامات ابلاغی از جمله حد نصاب های موضوع مصوبه اخیر از سوی سازمان بورس رصد و رعایت این مصوبه در زمان بررسی درخواست های تمدید فعالیت و افزایش سقف صندوق های سرمایه گذاری لحاظ می شود. 

 

انتهای پیام/

  • به نقل از سنا
  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 307
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم