• 1399/12/26 - 10:31
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

دکتر دهقان دهنوی: وظیفه سازمان بورس، نظارت بر معاملات، شفافیت و کارایی است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: دامنه نوسان نامتقارن به منظور کنترل فضای نااطمینانی و فرصت تحلیل به سهامداران مصوب شد. این تصمیم موقت، برای شرایط موقت گرفته شده است...

991225_News_Seyedi_Thum

   رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، با بیان اینکه شاخص متاثر از همه شرکت های فعال در بازار سرمایه تغییر می کند، ابراز داشت: سرمایه گذاران بر اساس ارزندگی سهام، اقدام به خرید و فروش می کنند و انتخاب ها بر روند شاخص اثرگذار است.

  به گزارش کانون کارگزاران به نقل از سنا، دکتر محمدعلی دهقان دهنوی تصریح کرد: در بازار سرمایه مکانیسم عرضه و تقاضا حاکم است و سازمان بورس بر معاملات نظارت دارد تا بازار شفاف بوده و جریان اطلاعات از سمت شرکت ها به سمت سهام داران برقرار باشد.

  سخنگوی شورای عالی بورس با اشاره به دامنه نامتقارن، ابراز داشت: من به شخصه معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم. کارایی بازار حکم می کند که اگر برداشتی در خصوص یک سهم یا بازار وجود دارد، اثر خود را به صورت فوری بگذارد.

  وی با تاکید بر اینکه این تصمیم زمانی کارایی دارد که بازار در شرایط متعادل باشد، گفت: در زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود. در چنین فضا، قدرت تصمیم گیری کاهش می یابد و سهام داران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

 


فایده دامنه نامتقارن، بیش از هزینه آن بود

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی هزینه و فایده این تصمیم پرداخت و ابراز داشت: ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازار سرمایه و رفع نگرانی از سهام دارانی که به روند منفی بازار نگاه می کنند، از مزایای این تصمیم به شمار می رود. اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مساله، نصاب صندوق های درآمد ثابت تغییر کرد. هم اکنون حداقل نصاب این صندوق ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است. در کنار این موضوع، بازارگردانی به شکل مسولیت پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و به طور گسترده در حال انجام است. البته دستورالعمل بازارگردانی هم اکنون درحال بازنگری هست.

  دکتر دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان نامتقارن، فردا در جلسه شورای عالی بورس بررسی می شود و از ابتدا قرار بود این تصمیم ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: برای شرایط موقت تصمیم موقت میگیریم. این روزها، فضای اقتصادی به سمت روشنی پیش رفته و شرایط اقتصادی از غبارآلودگی خارج شده است.

  وی خاطرنشان کرد: به هر حال، تغییرات متعدد خودش هزینه و فایده دارد. البته چشم انداز نهایی، حذف دامنه نوسان یا بازشدن آن است. در این بین هم پیشنهاد سازمان بورس این است که دامنه به شکل فعلی باقی بماند تا بسته نهایی را طراحی و ارایه کنیم. البته تصمیم نهایی توسط شورای عالی بورس گرفته می شود.

 


فلسفه سهام دارای نگاه بلندمدت و سرمایه گذاری غیرمستقیم است

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، فلسفه سهام داری را نگاه بلند مدت و روش غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: به  سرمایه گذاران توصیه می کنم که اگر قصد ورود به بازار دارند، نسبت به سهامی که انتخاب می کنند، آگاه باشند. البته این موارد بستگی به منابع سرمایه گذار است  صندوق های سرمایه گذاری بهترین انتخاب برای گروهی است که حجم نقدینگی پایینی دارند. باید روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم و بلندمدت ترویج شوند. برخی از صندوق های سرمایه گذاری در طی ۱۰ سال بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند.

 


دستورالعمل کارگزاری ها بازنگری می شود

  وی با تاکید بر اینکه به منظور مقررات زدایی، موضوع مجوز کارگزاری ها مورد بازنگری قرار گرفته است، ابراز داشت: طی روزهای اخیر، مجوز یک تامین مالی و هفت سبدگردان صادر شد و از این پس صدور مجوزها سرعت خواهد گرفت .

 


رمز ارز قانونی است، اما استفاده از آن غیرقانونی است

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: رمز ارز ها در کشور قانون دارد. خرید و فروش رمز ارزها یا ماینینگ در کشور قانونی است اما استفاده از آن در خرید و فروش غیر قانونی است. از دستگاه های نظارتی نیز می خواهیم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

 


اظهارنظرهای غیرتخصصی به بازار آسیب می زند

  رییس سازمان بورس تصریح کرد: در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم. بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی بوده است. اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظرهای غیرتخصصی بودند که باید با آن‌ها مقابله کنیم. علاوه بر این موارد، راجع به قانون گذاری و مقررات زدایی هم باید ثبات داشته باشیم.

  وی با اشاره به اینکه بورس بازاری تخصصی و مبتنی بر دانش است، خاطرنشان کرد: نهاد ناظر بازار سرمایه درخواست می کند، کسانی در خصوص بازارسرمایه اظهار نظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند.

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیش‌بینی های سود هر سهم بر اساس تفسیر، تحلیل و سناریو در اختیار سهامداران قرار می گیرد نه صرفا اعلام یک عدد.

  وی به یکی از قوانین بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: از ناشر می خواهیم که یک سال، قیمت به زیر عرضه اولیه نرسد. نقش دولت درمورد بازار سرمایه نقشی دوگانه است. بر اساس اطلاعات امروز نمی توان در خصوص تصمیمات دیروز اظهار نظر کرد. در خصوص عرضه صندوق پالایش یکم در برهه خود، هدف دولت مردمی سازی اقتصاد بوده، خریداران برای سهام وجود داشته‌ و متقاضیان زیاد وجود داشت. باید در نظر داشته باشید پس از آن شرایط اقتصادی تغییر کرده است و در کنار ETF های دولتی، قیمت بقیه سهام نیز افت داشته اند. در عین حال مطالبه گری ما از دولت به قوت خود باقی است.

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: گاهی اوقات دستگاه های اجرایی دولت، اقدام به عرضه دارایی های خود میکند و در این شرایط دولت هم ناشر است. بنابراین، همان مطالبات از ناشران، از دولت هم وجود دارد.

 


بورس، پیشتاز سایر بازارها در بازدهی

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پس اندازهای مردمی به انواع مختلفی مانند پول در بانک نگهداری می شود و با وجود نداشتن ریسک، در معرض کاهش ارزش پول قرار دارد. از میان بازارهای ارز، مسکن، طلا و سهام، سرمایه‌گذاری در بازارسهام، به نفع اقتصاد کشور است و سابقه هم نشان می دهد که بازارسرمایه بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارهای داشته است.

  وی با تاکید بر اینکه بازارسرمایه آینه اقتصاد است، خاطرنشان کرد: تغییرات اقتصاد در این بازار نمایان می شود و هم اکنون رشد اقتصادی مثبت شده است و انتظار می رود جریان اطلاعات به سمت مردم حرکت کند.

  سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: طی 9 ماهه سال جاری، سود شرکت های بورسی سه برابر دوره مشابه شده است و امری مثبت به شمار می رود.

  دکتر دهقان دهنوی با بیان اینکه پیش بینی سود شرکت ها به منظور ارایه اطلاعات قابل اتکا به سرمایه گذاران منتشر خواهد شد، ابراز داشت: این اطلاعات نباید عاملی برای گمراه کردن سرمایه گذاران باشد، بلکه باید بر اساس تحلیل، تفسیر، سناریو منتشر شود تا به شفافیت بازار و قدرت تصمیم گیری کمک کند.

 


برنامه های سازمان بورس برای سهام عدالت

  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار انجام خواهد شد، تصریح کرد: به علاوه روش های غیرمستقیم دیگری نیز مورد بررسی قرار می گیرند تا سهام داران بتوانند به صورت غیرمستقیم سهام داری خود را ادامه دهند و دغدغه ای نسبت به سهم خود نداشته باشند.

وی در خصوص موارد طرح شده در خصوص تقابل سهام داران حقیقی و حقوقی گفت: تقسیم بندی حقیقی و حقوقی درست نیست. در میان سهام داران حقیقی ها و حقوقی افرادی هستند که تخلفاتی مرتکب شده اند، وظیفه سازمان بورس نیز، برخورد با آن است. چنانچه سهام دار حقوقی منافع سهامدار خرد را رعایت نکند، با آن برخورد می شود.

دکتر دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: سهام داران حقیقی و حقوقی هم اکنون مکمل یکدیگر در بازار هستند و شرایط به گونه ای است که بخش عمده ای از معاملات توسط سهام داران حقیقی انجام می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه این روزها به آرامش نیاز دارد و همه باید در کنار هم برای توسعه این بازار به نفع اقتصاد گام برداریم و روزهای پررونق دیگری را شاهد باشیم.

 


انتهای پیام/

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 312
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

991107_News_Dehnavi_Thum 991107_News_Dehnavi_Ban-1024x512