• 1400/06/28 - 15:13
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بورس چقدر به بانک بدهکار است؟

​دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار: عموما تسویه کارگزاری‌ها با بانک‌ها ماهانه است. به صورت روتین هر ماه این تسویه‌ها وجود دارد که در بازار مثبت و منفی اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم منفی‌های اخیر را به کارگزاری‌ها نسبت بدهیم...

  سال مالی کارگزاران ۳۱ شهریور ماه است و طبق روال هر سال بیشتر کارگزاری‌ها و نه همه، در این روزها تسویه اعتبارات خود را انجام می‌دهند. البته نمی‌توانیم بگوییم که موضوع بدعتی غلط است که موجب افت بازار می‌شود چرا که به هر حال برخی از کارگزاری‌ها در پایان سال مالی و برخی دیگر در پایان هر ماه طی قراردادی این مبالغ را تسویه می‌کنند.

  به گزارش کانون کارگزاران به نقل از بورس 24، از طرفی مبلغی که کارگزاری‌ها از بانک‌ها دریافت می‌کنند حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد این رقم تاثیر با اهمیتی در افت بازار نخواهد داشت اما شاید بی تاثیر هم نباشد!

  محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار درخصوص موضوع پایان سال مالی کارگزاران و تسویه اعتبارات گفت: بانک‌ها در قالب عقود مشارکتی به کارگزاری‌ها تسهیلات کوتاه‌مدت می‌دهند این که وام عمدتا یک ماهه است. کارگزاری‌ها مکلف هستند که یک ماه یک بار این وام را تمدید کنند و موضوع مربوط به شش ماه اول یا دوم سال نیست و همیشه این قاعده برقرار است.

  وی گفت: موضوع دیگری که مطرح می شود بحث سال مالی کارگزاری‌ها است. با توجه به اینکه سال مالی بیشتر کارگزاری‌ها ۳۱ شهریور است که برخی معتقدند این موضوع در شرایط بازار تاثیر گذار بوده است.

  دهقانی گفت: رقمی که کارگزاری‌ها از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند و در بازار سرمایه تزریق شده، حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است و لزوما همه این تسهیلات هم قرار نیست که سررسید شده باشد و یا کارگزاران فشاری بیاورند.

  وی گفت: از طرفی این رقم آنقدر نیست که بخواهد بازار را متلاطم کند و حجم معاملات روزانه خیلی بیشتر از این رقم است.

  دبیرکل کانون کارگزاران گفت: از طرفی کارگزاران با مشتری قرار دادی دارند که طی آن مشخص خواهد شد که چه زمانی این تسهیلات دریافتی تسویه خواهد شد. مبنای تسهیلات هم رابطه بانک با کارگزاری است و با توجه به منابع و مصارفی که آن کارگزاری دارد قرارداد اعتباری هم با مشتری منعقد می‌کند و در آن قرار داد قید می‌شود که تسویه اعتبار (ماهانه و یا آخر سال مالی) چه زمانی است.

وی گفت: شخصا اعتقاد ندارم که این موضوع تاثیری در افت بازار داشته باشد. مضاف بر اینکه عموما تسویه کارگزاری‌ها با بانک‌ها ماهانه است. به صورت روتین هر ماه این تسویه‌ها وجود دارد که در بازار مثبت و منفی اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم منفی‌های اخیر را به کارگزاری‌ها نسبت بدهیم. البته خیلی مواقع ممکن است که یک فاکتور روانی روی موضوع تاثیر بگذارد ولی تاثیر حقیقی نداشته باشد. مثلا همه معتقد باشند چهارشنبه‌ها بازار منفی است، همه سهم‌ها صف فروش می‌شوند. یعنی اگر اتفاقی هم نیافتد بازار منفی خواهد شد. این نشان می‌دهد برخی موضوعات روانی می‌تواند تاثیراتی بگذارد حتی اگر در واقعیت کوچکترین تاثیر نقدینگی هم نداشته باشد. 

 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 352
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم