• 1402/10/27 - 13:50
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
علی رحمانی مطرح کرد:

بررسی نیاز صنعت کارگزاری به پژوهش در جشنواره‌ «تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت»

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا: «برگزاری جشنواره‌ با موضوع پژوهش در صنعت کارگزاری کمک می‌کند پژوهشگران، موضوعات مورد نیاز صنعت را مورد توجه بیشتری قرار دهند؛ همچنین از این طریق ساختار نظام‌مندی برای قدردانی از پژوهشگران و استفاده از نتایج پژوهشی ایجاد می‌شود.»

علی رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا طی مصاحبه‌ای با روابط عمومی کانون کارگزاران بورس از نیاز به پژوهش در صنعت کارگزاری برای یافتن راهکارهای مختلف در خصوص مسایل موجود و نیز توسعه این صنعت سخن گفت که در ادامه می‌خوانید. 

نقش پژوهش در صنعت کارگزاری چیست؟

صنعت کارگزاری باید بتواند به توسعه یک بازار پایدار، کارآ و منصفانه کمک کند و به موضوعات و مسائل صنعت به نحو علمی بپردازد؛ همچنین این صنعت باید بتواند شواهد تجربی و علمی را طوری فراهم آورد که در حوزه سیاست‌گذاری نیز قابل استفاده باشد.  

صنعت کارگزاری صنعت پیچیده‌ای است و در سال‌های اخیر این پیچیدگی از لحاظ ابزارها، فناوری‌ها و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شده است، بنابراین نگاه به پژوهش به ‌عنوان موتور اصلی تحقیق و توسعه محصولات و خدمات ضروری است.

برای افزایش رشد فرهنگ‌ پژوهش در صنعت کارگزاری چه پیشنهادی دارید؟

برگزاری همایش‌های معرفی صنایع در دنیا مرسوم است، متولی برگزاری این همایش‌ها نیز به طور معمول کانون‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌ها هستند؛ از این‌رو پیشنهادم به کانون کارگزاران بورس این است که حداقل سالی یک مرتبه، همایش‌ بزرگی در خصوص ابعاد مختلف صنعت برگزار کند. صنعت کارگزاری و کانون کارگزاران بورس به عنوان نماینده این صنعت، باید موضوعات و مسائل مبتلابه را شناسایی و درخواست‌های پژوهشی را مطرح کند. در این راستا ضروری است تا پژوهش‌ها جهت داده شود و به موازات این اقدامات از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌ها، اندیشکده‌هایی راه‌اندازی شود و ارتباطات مستمری برقرار شود.

حوزه‌های که امروز در صنعت کارگزاری نیاز به پژوهش دارند، کدامند؟

حوزه فین‌تک و دیگر حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، در رابطه با توسعه و تحلیل، نظام پرداخت، مقررات و موضوعات دیگر، جای کار پژوهشی دارند. کانون کارگزاران بورس می‌تواند از توان علمی و نخبگی کشور در این حوزه‌ها بهره‌‌مند شود و از طرف دیگر فضای همکاری برای پژوهشگران در شرکت‌‌‍های کارگزاری و خدمات مالی را به ‌وجود آورد.

برگزاری جشنواره به مناسبت تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت کارگزاری و این قبیل اقدامات چه اثری در توجه بیشتر به امر پژوهش در بازارسرمایه و صنعت دارد؟

جشنواره‌های پژوهشی، ابزاری برای جلب توجه پژوهشگران و اعلام نیاز به دانش و پژوهش هستند. رشد سواد مالی و پژوهش در آموزش به خصوص برای صنعت کارگزاری و بازارسرمایه دارای اهمیت است؛ به عنوان مثال جامعه‌شناسی و روانشناسی سرمایه‌گذاران، برنامه‌های راهبردی هستند که می‌‌توانند مبتنی بر پژوهش در آموزش باشند. در حوزه مدیریت نیز صنعت کارگزاری به پژوهش نیاز دارد، زیرا پژوهش به مدیرانی که در شرکت‌های کارگزاری مشغول هستند، کمک می‌کند.

از این رو، برگزاری جشنواره‌ با موضوع پژوهش در صنعت کارگزاری کمک می‌کند پژوهشگران، موضوعات مورد نیاز صنعت را مورد توجه بیشتری قرار دهند؛ همچنین از این طریق ساختار نظام‌مندی برای قدردانی از پژوهشگران و استفاده از نتایج پژوهشی ایجاد می‌شود.

چه فضایی را برای آینده پژوهش در صنعت کارگزاری ترسیم می‌کنید؟

امیدوارم با راهبری کانون کارگزاران درصدی از درآمد شرکت‌های کارگزاری به فعالیت‌های تحقیق و توسعه اختصاص یابد و در واقع از ظرفیت سایر شرکت‌ها که تمایل دارند در این پژوهش‌ها کمک کنند استفاده شود. فضا برای کار و فعالیت در این حوزه زیاد است. در حال حاضر توجه ویژه‌ای نسبت به صنعت مالی کشور شده است، بنابراین می‌توانیم، عملکرد خوبی را در این راستا داشته باشیم. مواد 11 و 12 قانون جهش تولید دانش بنیان فرصت های خوبی را برای تحقیق و توسعه فراهم کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بازار ما به لحاظ منابع انسانی و مالی در سال 1384 ، زمان تصویب قانون بازا اوراق بهادار بسیار فقیر بود، اما در حال حاضر فضا تغییر کرده و نیروهای متخصص زیادی در بازار سرمایه فعال هستند، نهادهای مالی متنوعی شکل گرفته‌اند، بازار بسیار بزرگ شده است و شاهد نتایج بهتری هستیم. می‌توان گفت که در شرایط کنونی در موضوعات و مسائل صنعت کار زیادی برای بهبود داریم و پژوهش می‌تواند به شناسایی فرصت‌های بهبود و نیز توسعه کمک کند.

کانون کارگزاران بورس چه نقشی در پیشبرد پژوهش در صنعت کارگزاری دارد؟

کانون کارگزاران بورس می‌تواند رهبری فکری و مرجعیت علمی در صنعت کارگزاری را داشته باشد، این موضوع را از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها می‌توان راهبری کرد و از رشته‌های مالی، حسابداری و مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی، مهندسی صنایع، کامپیوتر و رشته‌های دیگر کمک گرفت.

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 564

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید