• 1402/05/02 - 12:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
طی تیرماه 1402 رقم خورد:

افزایش 14 برابری ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش کانون کارگزاران

تیرماه 1402 در حالی به پایان رسید که روند ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش به بالاترین عدد در طی سال‌های گذشته رسیده و نسبت به تیر ماه سال گذشته رشد 14 برابری داشته است.

زهره خوشنود، «مدیر امور حقوقی و سازش کانون کارگزاران بورس» با بیان مطلب بالا به روابط عمومی کانون گفت: کمیته سازش در تیرماه سال جاری تعداد 383 پرونده وارده را ثبت کرد در حالیکه طی تیرماه سال 1401، تعداد پرونده­های ثبت­شده در کمیته سازش تنها 27 پرونده بوده است، همچنین این کمیته در تیرماه امسال، 10 جلسه بررسی برگزار و تعداد 139 پرونده را مختومه کرده است.

خوشنود اضافه کرد: کمیته سازش از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 639 پرونده را ثبت کرده است، در حالی که طی سال گذشته، تعداد 461 پرونده ثبت شده بود، موضوعی که نشان­ می‌دهد ثبت درخواست­های وارده به کمیته سازش در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

مدیر امور حقوقی و سازش کانون ادامه داد: از پرتکرارترین موضوعات مطرح شده در 383 پرونده وارده به کمیته سازش می‌توان به مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در تحویل کالا یا عدم تحویل کالا، مطالبه وجه ناشی از بدهی معاملاتی مشتری و مطالبه سود اوراق بهادار اشاره کرد.

او افزود: همچنین از 139 پرونده مختومه در تیرماه، 105 پرونده منجر به سازش و 34 پرونده منجر به عدم سازش شده است.

تعداد پرونده­های منتهی به سازش از ابتدای سال 1402 :

کمیته سازش چیست و چه می‌کند؟

یادآور می‌شود، کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار تشکیل شده است و به کلیه اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای اعضای کانون با یکدیگر و یا با سایر اشخاص رسیدگی می‌کند.

مطابق دستورالعمل فرآیند سازش در کانون‌های موضوع قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات تشکل‌های خودانتظام از جمله بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و یا آن‌ دسته از فعالان بازار اوراق بهادار که فاقد کانون مربوطه هستند، در کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح و رسیدگی می‌شود.

همچنین مطابق ماده 15 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست­‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، رسیدگی به دعاوی سود سهام در صلاحیت کمیته سازش کانون کارگزاران و سپس هیأت داوری سازمان بورس است.

بنابراین راه ورود به فرآیند رسیدگی به اکثر اختلافات در بازار سرمایه و صدور آرای قطعی و لازم‌الاجرا در این خصوص و احقاق حقوق سرمایه گذاران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام، تشکیل پرونده درکمیته سازش کانون کارگزاران است.

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 496

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید