• 1401/08/23 - 08:32
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

ارائه بسته پیشنهادی کانون به سازمان برای پیشگیری از وقوع تخلفات کارگزاری

محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طی گفت و گویی در خصوص تخلف اخیر یکی از کارگزاری‌های بازار سرمایه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، نقش نظارتی برای کانون دیده نشده است و در حال حاضر بورس‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه نظارت بر روی کارگزاران را دارند. او در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع چنین رخدادهایی شامل ارائه یک بسته ده بندی تا چند روز آینده به سازمان مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار؛ محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا کانون بر کارگزاران و عملکرد مالی اعضا نظارت دارد، گفت: در اساسنامه کانون این نقش دیده شده است، اما در دستورالعمل‌های سازمان نقش نظارتی برای کانون دیده نمی‌شود. در حال حاضر کانون نه اجازه بازرسی از کارگزاران را دارد و نه اجازه دارد که به تخلفات رسیدگی و یا گزارشی تهیه کند، بنابراین با اینکه اساسنامه کانون و اساسا ماهیت کانون نقش نظارتی را در خود دارد اما اخیرا و در چند سال گذشته قوانین و مقررات به این صورت تنظیم شده است که کانون دیگر نقش نظارتی نداشته باشد. به همین علت است که بر روی این کارگزاری نه کانون اقدامی انجام داده است و نه در این‌باره اعلام موضعی کرده است چرا که نقش و مسئولیت نظارتی در این خصوص ندارد و مسئولیت نظارتی در حال حاضر بر عهده 4 بورس به علاوه سازمان بورس و اوراق بهادار است و آنها هستند که اجازه نظارت بر روی کارگزاران را دارند.
 
او با تاکید بر ضرورت نظارت و مراقبت دائم از عملکرد صحیح بازار سرمایه تصریح کرد: قاعدتا هر میزان که بازار سرمایه شفاف‌تر و سالم‌تر باشد و به دنبال آن نیز هر قدر که ارکان بازار سرمایه سالم‌تر باشند و نهادهای مالی با سلامت بیشتری به انجام فعالیت خود بپردازند، منجر به تقویت و بالارفتن اعتبار بازار سرمایه می‌شود که نفع آن برای تمامی اهالی بازار سرمایه و ذی‌نفعان است و به ویژه در صنعت کارگزاری هر قدر که کارگزاری‌ها سلامت بیشتری داشته باشند، اعتبار این صنعت بالاتر می‌رود. کانون به طور جدی پیگیر این موضوع است و شاید بتوان گفت بیشترین آسیب را از این واقعه عملا صنعت کارگزاری و کانون کارگزاران دیده است که یک کارگزاری تخلفی را انجام داده و آسیب آن را حدود 107-108 کارگزاری که در بازار سالم کار می‌کنند، متحمل شدند. بنابراین کانون عملا تمایل بیشتری دارد تا این صنعت، صنعت سالمی باشد و نظارت‌هایی صحیح و بهینه بر روی آن انجام شود البته نه آنکه هر روز تعداد ده ناظر قرار دهیم تا حتی کار عملیاتی خود را هم نتوانند انجام دهند.
 
محمدرضا دهقانی احمدآباد، جلوگیری از تکرار چنین موارد و تخلفاتی را نیازمند تمهیداتی دانست و افزود: در این حوزه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در حال انجام دو اقدام است. در ابتدا یک دستورالعملی تصویب و برای سازمان ارسال شده است که هیات مدیره سازمان آن را به تصویب برسانند تا مقداری نقش نظارتی کانون بر روی اعضایش تقویت شود و حداقل بر روی مصوبات خود، کانون این اجازه را داشته باشد تا بتواند نظارت و رسیدگی انجام دهد و آرایی را صادر کند. امید می‌رود که سازمان هر چه زودتر این دستورالعمل را مصوب کند تا جایگاه کانون از بعد نظارتی تقویت شود. اقدام بعدی که باز هم با مشارکت سازمان در حال انجام در این خصوص است، این است که تقریبا کانون به صورت روزانه 3 تا 4 ساعت جلسه داشته و در حال ریشه‌یابی است که اتفاقی که برای این کارگزاری رخ داده به چه دلایلی بوده است و از چه خلا‌های اطلاعاتی، نظارتی و یا باگ‌هایی که در سامانه‌ها و سیستم‌ها بوده، استفاده کرده است تا بتواند چنین تخلفی را انجام دهد که عملا می‌توان گفت شناسایی شده و همچنین به 10-15 مورد از اقدامات پیش‌گیرانه پی برده شده است که بیشتر آنها در حوزه نرم افزاها و بیزینس هستند که هر چه سریع‌تر باید انجام شود و این موارد هم در حال نهایی شدن است و پیش‌بینی می‌شود که تا ده روز آینده یک بسته پیشنهادی از سمت کانون به سازمان داده شود تا این مجموعه از اقدامات انجام شود که در آینده شاهد تکرار اتفاقاتی از این جنس نباشیم و حتی اگر به نوعی از یک بعدی گزیده شدیم که نتوانستیم آن را برآورد کنیم، ابعاد آن به شدت محدودتر و کوچک‌تر باشد و با این مجموعه اقدامات دیگر کارگزاری نتواند دست به چنین تخلف‌هایی بزند و به نوعی امکان‌پذیر نباشد تا اعتبار صنعت را خدشه‌دار کند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس 
  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 433

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید