• 1401/05/05 - 08:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
پیگیری‌های کانون کارگزاران نتیجه داد؛

تعیین مصوبه تسهیل فعالیت کارگزاری‌ها

به دنبال تلاش‌ها و پیگیری‌های کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، منوچهر میرزایی (مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار) به تازگی طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد: برای احراز شرایط دستور‌العمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری و تمدید اعتبار مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری فرصت داده شده است.

download

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار؛ بر این اساس، تمدید فرصت به مدت یکسال به منظور تطبیق شرکت‌های کارگزاری با استانداردهای موضوع دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری، تمدید اعتبار مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری و اعطای مجوز ۵ ساله فعالیت به شرکت‌های کارگزاری در صورت احراز استانداردهای موضوع دستورالعمل، سه محوری است که در هیآت مدیره سازمان به تصویب رسیده و به زودی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ می شود.

در این اطلاعیه اصلاح بند2_1 مصوبه مورخ 10 خرداد سال گذشته، هیئت مدیره سازمان توضیح داده شده و آمده است: شرکت‌های کارگزاری که مجوز تاسیس خود را قبل از تصویب دستور‌العمل صدور مجوز تاسیس و فاعلیت کارگزاری اخذ کرده‌اند تا تاریخ 1402/03/19 فرصت دارند تا شرایط مندرج در دستورالعمل مزبور را احراز کنند و در صورت عدم احراز در مهلت مذکور محدودیت‌هایی مطابق دستورالعمل مزبور تا زمان احراز شرایط، بر شرکت کارگزاری اعمال خواهد شد.

در این ابلاغیه همچنین اعمال محدودیت‌­هایی در بازه زمانی 6 ماهه از مهلت ذکر شده و پس از آن، اعمال محدودیت‌های دیگری به شرح ذیل اطلاع داده است:

ممنوعیت پذیرش مشتری جدید، ممنوعیت اخذ مجوز شعبه، نمایندگی، دفتر پذیرش، تالار اختصاصی و اتاق معاملات جدید، ممنوعیت اخذ مجوز استگاه معاملاتی نامک و برخط گروهی جدید و پس از 6 ماه کاهش حد اعتباری کارگزاری توسط کمیته پایش ریسک و انتقال مشتریان غیر بدهکار به شرکت کارگزاری دیگر به کفالت کانون کارگزاران اعمال خواهد شد.

بنابر این ابلاغیه، اعتبار مجوزهای فعالیتی که پیش‌تر به صورت یک ساله برای شرکت‌های کارگزاری صادر شده بود هم تا تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ تمدید شد؛ به بیانی دیگر، کارگزاری‌هایی که پیشتر مجوز فعالیت یک ساله را دریافت کردند و تاریخ انقضای آنها در حال اتمام است، نیازی نیست برای تمدید به سازمان بورس مراجعه کنند و تاریخ انقضای مجوز آنها تا تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ تمدید شد.

برای تطبیق شرایط کارگزاری‌های موجود با استانداردهای موضوع دستورالعمل، مهلت قبلی یکسال دیگر تمدید شد و کارگزاری‌های موجود تا تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ فرصت دارند شرایط خود را با استانداردهای موضوع دستورالعمل تطبیق دهند.

همچنین، شرکت‌های کارگزاری اگر مجوز فعالیت‌های خود را با شرایط سه‌گانه یاد شده در دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری دریافت یا تمدید کنند، به جای مجوز یک ساله، به آنها مجوز فعالیت ۵ ساله داده می‌شود.

متن کامل این ابلاغیه در ادامه آمده است.

 

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 404
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

7b003594-4df5-4d7d-8f59-55754c62ec09-1 ابلاغیه_Page_1 ابلاغیه_Page_2